Header Ads

Kita Orang Malaysia Kena Campak Jauh Sikap Mudah Kasihan

Ekoran dengan isu warga Rohingya yang didakw4 menuntut hak dari kerajaan, segelintir rakyat Malaysia rasa seperti ditind4s kerana warga asing dengan sewenang-wenangnya inginkan layanan istimewa. 
Tidak cukup dengan itu, ada juga yang berkongsi pengalaman burvk apabila terpaksa menjaga warga Rohingya yang tidak bermoral ini. 

Menerusi Facebook Sitiroy Tan, dia menceritakan pemerhatiannya terhadap warga Rohingya yang tinggal berhampiran dengan kawasannya. Seperti sedia maklum, pada peringkat awal nampak semuanya tenang, namun keadaan semakin berubah dan kawasan semakin hari semakin kotor oleh sebab dibanjiri warga asing ini.

Catatan Achik Perihal Rohingya
SEJAK hampir 20 tahun, Achik tinggal tidak jauh dari kawasan yang menempatkan sekian ramai pelarian/pendatang Rohingya/Myanmar. Lokasinya sekitar pasar borong Kuala Lumpur (tapi orang lebih senang menyebutnya Pasar Borong Selayang walaupun ada dua pasar besar di situ). Sekitar 5 km dari rumah Achik.
Sepuluh tahun tahun lalu, Achik suka tengok gelagat mereka. Tak tahu kenapa. Tapi, Achik kagum kegigihan mereka untuk hidup di bumi orang lain. Hidup menumpang bukan senang. Tuan rumah tak akan suka walau banyak kebaikan yang cuba ditampilkan. Bila berjumpa dengan mereka, pasti Achik senyum. Kalau beli apa-apa dengan mereka (walaupun mereka tidak dibenarkan berniaga), Achik akan sedekah sikit sebab kesian tengok anak mereka.
Perhatian dan kasihan ini sebenaanya yang membunvh bangsa Malaysia ditangan pelarian/pendatang ini. Kita, warga Malaysia yang penyayang dan mudah kasihan. Ada ketika kita kena buang sikap ini. Percayalah cakap Achik, buang!
Dan dalam tempoh itu, Achik banyak buang masa menjadi pemerhati. Kalau siang, kawasan tu jem. Yalah, seligan bank ada di situ. Sebut je apa nama bank. Ada je. Belum lagi kedai buah, kedai telor, kedai hardware, telekomunikasi, kedai pakaian, kedai makan, Tak termasuk pejabat-pejabat agensi kerajaan dan bengkel kenderaan. Ia sebuah bandar yang serba lengkap. Senangkan kalau duduk kat situ walaupun satu premis rumah kecil 2 bilik itu dihunai 20 orang!
Waktu itu, kalau lepas habis latihan teater atau shooting Achik akan pakir kereta di situ. Tengok gelagat mereka. Kadang-kadang sampai dua jam. Kalau siang, Sabtu dan Ahad operasi formal tak ada, pun Achik sengaja jadi pemerhati. Kadang-kadang ketawa tengok macam mana mereka mengerjakan seekor ayam yang hidup sampai togel. Jangan tanya prosesnya; dipotong kepala, disiatkanya dengan kuliht-kulit. So, daging ayam je yang kelihatan. Achik percaya rumah sewa mereka itulah reban ayam. Sebab bila DBKL ambush, ayam akan dibawa naik ke rumah sewa yang disewa di tingkat atas. Bila lori DBKL berlalu pergi, ayam akan turun semula. Malam-malam di mana rumah ayam tu ya? Baru-baru ini pun ada kisah mereka bela kambing dalam rumah flat yang disewa, kan! Unik bangsa ni.
Mula-mula, ketika kawasan itu dibangunkan sekitar 20 tahun juga kot, ok. Tapi bila bangsa ni datang semakin ramai dan mendominasinya, kawasan itu menjadi lokasi yang menyer4mkan. Kalau malam, memang terasa ini bukan Malaysia. Sudah merah di sana-sini. Bukan sebab Along simbah cat. Tapi, dari mulut jah4t si pendatang ni yang meludah air sireh di mana-mana. Geli, kawan. Geli sangat.
Lama-kelamaan Achik makin menyampah dengan bangsa ni. Orang selalu kata; tak semua begitu. Ada betulnya. Tapi, kalau hidup sebagai pengotor selama 20 tahun tu kenapa? Benar, mereka mangs4 peper4ngan atau waima apa pun yang diterjemahkan nasib mereka, tapi kalau dah 20 tahun duduk di Malaysia takan kan tak boleh berubah. Jadilah pembersih. Jangan jadi pengotor.
Ada NGO lantang marah konon kita sebagai rakyat Malaysia tak faham sejarah Rohingya. Sampai Achik ‘cel4kakan’ pemimpin NGO yang cakap macam tu. Mereka gil4 glam. Memang kita tak faham. Kita tak faham macam mana ada manusia dalam dunia ini terus degil tak mahu jadi pembersih. Pengotor ya Rabbi. Sombong lagi bongkak pula sekarang ni.
Katanya majoriti mereka ni Islam kan? Islam itu apa? Asas Islam itu sendiri mudah; Bersih. BERSIH. Macam mana nak mengadap Allah kalau kotor! Pleaselah, stop gunakan agama untuk mengemis simpati.
Achik tak faham kenapa kerajaan dan DBKL boleh biarkan perkara ini berlaku. Sudah lama sangat. Memang tak hadam. Mereka depan mata kita. Bukan dalam lubang cacing atau di hutan Borneo. Jangan kerana taraf UNHCR membutakan mata dan hati kita. Itu bukan lesen.
Maka, hari ni Ramadan pertama 2020, Achik rasa sudah tiba masanya kita MCO kan bangsa ini sebagaimana kita perangi C19.
Achik merayu Tan Sri Annuar Musa mengambil tindakan tegas. Achik dah lama kena Menteri Wilayah Persekutuan ini sejak 30 tahun lalu. YB suka bekerja. Tegas. Cuba Tan Sri, please help us!
Sumber: Sitiroy Tan

No comments

Powered by Blogger.
facebook KLIK PANGKAH 2 KALI UNTUK TUTUP Button Close