Header Ads

Pelarian Rohingya Mahu PH Tunai Janji Manifesto Pilihan Raya

rohingya

Komuniti Rohingya di Malaysia meminta pemerintah(Zaman PH) untuk memberikannya status sah dan membiarkan anggotanya mendapat pekerjaan dan peluang pendidikan.

Ziaur Rahman, seorang aktivis yang mewakili pelarian Rohingya yang berdaftar di Malaysia, juga mahu kerajaan Pakatan Harapan menunaikan janji Pilihan Raya untuk mengesahkan Konvensyen Pelarian 1951, yang akan meredakan masalah yang dihadapi oleh masyarakat di sini.

"Tanpa akses ke status sah, pekerjaan yang aman dan sah dan pendidikan formal, kami terus menghadapi penangkapan dan penahanan sewenang-wenangnya, eksploitasi dan penyalahgunaan," tulis Ziaur kepada Bekas Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad.

Dia menyatakan keprihatinan tentang serbuan yang dilakukan terhadap pelarian Rohinya, "ketika barang-barang dan wangnya diambil oleh pihak polis".

Dia mengatakan: “Orang-orang Rohingya bukan pendatang tanpa izin di negara ini, mereka tidak berada di sini dengan niat untuk mencederakan atau mencuri pekerjaan yang dimiliki oleh penduduk setempat. Kami adalah salah satu kumpulan yang paling terdedah bahaya dalam masyarakat kami, namun kami tidak diberi perlindungan atau penjagaan. "

Mengatakan bahawa pelarian Rohingya yang berdaftar telah tinggal di Malaysia untuk "masa yang lama, beberapa dari kita selama beberapa dekad", dia mendesak pemerintah baru untuk membuat peta jalan yang jelas untuk menyelesaikan masalah ini.

Ziaur berkata: "Kami ingin mengingat kenyataan Pakatan Harapan yang dibuat semasa kempen pilihan raya, di mana gabungan itu berjanji untuk mengesahkan Konvensyen Pelarian 1951 dan melegitimasi status pelarian, melindungi hak mereka sesuai dengan standard antarabangsa.

“PH juga berkomitmen untuk menangani krisis Rohingya dan isu perdagangan manusia transnasional. Sebagai pelarian, kita didorong oleh janji manifesto PH, bahawa hidup kita mempunyai peluang untuk peningkatan yang ketara.

"Apakah rancangan ini akan dilaksanakan dan jika demikian, bila?"

Dia mengatakan kerajaan terdahulu tidak melakukan usaha yang signifikan dalam mengenali status undang-undang pelarian.

"Pemerintah sebelumnya mengamalkan beberapa dasar yang memihak kepada kelompok pelarian tertentu tanpa peta jalan yang jelas untuk masa depan, dengan anggapan ia hanya berperan sebagai tuan rumah sementara."

Dia meminta pemerintah untuk membela orang-orang yang tertindas dan menghentikan serangan anti-pelarian, "serta memenuhi janji-janji Pilihan Raya dengan Konvensyen Pelarian 1951 dan segera mengesahkannya".

Dia juga mendesak Putrajaya bersikap lantang tentang penderitaan yang ditimbulkan oleh Rohingya oleh pemerintah Myanmar, yang menyebabkan orang-orang melarikan diri dari negara itu.

Petikan artikel ini telah diambil pada sebelum Kerajaan Baru Perikatan Nasional memerintah negara Malaysia. Kerajaan pada hari ini tiada kena mengena dengan isu ini.

Dengan ini, Pelarian Rohingya di Malaysia tidak boleh lagi meminta Kerajaan untuk menandatangani Konvensyen Pelarian 1951 yang diperjuangkan oleh pihak mereka sebelum ini.

No comments

Powered by Blogger.
facebook KLIK PANGKAH 2 KALI UNTUK TUTUP Button Close